
بروزرسانی: 28 تیر 1404
8 مورد از برترین های معماری اسلامی شرکت معماری و دکوراسیون دکوطرح 09122460089 | معماری نواز
8 مورد از برترین های معماری اسلامی شرکت معماری و دکوراسیون دکوطرح 09122460089 | معماری نواز
ایوان های بزرگ که به صورت فضاهای ورودی و خروجی ساخته می شوند از دیگر ویژگی های معماری اسلامی است که از تابش مستقیم آفتاب جلوگیری تاسیسات مکانیکی ساختمان می کند. یک زیارتگاه قرن هفتم در اورشلیم ، نخستین بنای اسلامی است که از این عنصر معماری بهره برده است. کاشی هایی با رنگ غالب سبز ، آبی و سفید که باعث جلای روح انسان می شود. البته طرح های گلدار را در دیوار و سقف بناهای اسلامی نیز می توان مشاهده کرد. این هنربعد از ادغام با هنرایرانی و ایجاد سبک اسلامی- ایرانی، به همراه معماران ایرانی بسوی هند ومغولستان روانه شد. معماران عثمانی با استفاده از سبک معماری اسلامی و معماری بیزانس دست به ساخت سازه های معماری بسیار زیبایی زدند.
- این مسئله منجر به تنوع در معماری اسلامی شد و با توجه به اینکه این معماری از زبان قرآن نشأت می گرفت، عمق و غنای تمدن اسلام را با بهره گیری از روح معنویت نشان می داد.
- معماری اسلامی، فقط شامل ساختمان های مذهبی که مسلمانان برای عبادت و اجتماع مورد استفاده قرا میدهند نیست.
- اینکه می گوییم هر چیز به جای خود، فقط در مورد مصالح مصرفی بنا نیست، بلکه این پرهیز از اسراف چه برای مصرف نوع مصالح، چه احداث فضاهای بیهوده و بعضاً از روی تفنن و چه مصرف مصالح نابجا و چه احداث ساختمان بدون توجه به عملکرد و کاربری بهینه آن و یا عدم توجه به مکان و زمان احداث بنا.
- معماران بسیار زیادی از پویایی این سبک معماری استفاده کردند و با ترکیب آن با دیگر سبک های معماری پروژه های معماری اسلامی بینظیری از خود بر جای گذاشتند به گونه ای که برترین های معماری اسلامی قطعا از برترین های معماری دنیا به شمار می روند.
- همچنین پله ها، راه های ارتباطی مفید به طبقه دوم یا پشت بام به شمار می روند.
کارکرد اصلی مناره این است که به موذن اجازه می دهد نمازگزاران را از یک نقطه مرتفع به نماز دعوت کند. این سبک گرچه غالباً با مساجد اسلامی همراه است اما این رویکرد به معماری در سایر بناها ، از کاخ ها و ساختمان های عمومی گرفته تا مقبره ها و قلعه ها نیز مشهود است. در ادامه درباره هر یک از عناصر متمایز معماری اسلامی توضیح خواهیم داد. این رویکرد متمایز که به خاطر رنگ های درخشان، الگوهای غنی و سایه های متقارن خود مشهور است، از قرن 7 در جهان اسلام محبوب بوده است.
مقرنس طاق
از آن جایی که معماران ایرانی اغلب افرادی فروتن بودند از نوشتن نام خود بر روی بناها خودداری می کردند از این رو نام معمار و یا استاد کار اغلب بناهای اسلامی در ایران مشخص نیست. معماری ماکت تاریخ است و بیانگر احوال انسان هایی که در آن زیست می کنند. امروزه معماری جهان در مسیر معمارانه خویش گام بر می دارد و در پی فردایی بهتر می تازد. گروه معماری راژه با درک این پیشتازی معماری و نقش بی بدیل هویتی اش گام در راهی نهاده که فردایی بس روشن در انتظار آن است . ما با درک نقش هویتی معماری به معرفی آثار بنا شده ی آن می پردازیم تا معماران، پژوهشگران و دانشجویان را با عظمت موجود معماری آشنا سازیم و از سویی با ایجاد مسیرهایی تعاملی برای معماران، دانشجویان و جامعه کارفرمائی قدمی در راه اعتلای معماری پرافتخار ایران برداریم . فضای داخلی مسجد یک اتاق تک مربع شکل است که با بیش از ۱۰۰ پنجره بزرگ که بسیاری از آن ها شیشه های رنگی هستند ، روشن شده است.
روش های ساخت و تزیین[ویرایش]
تمدن اسلامی به طور سنتی از تصاویر انسانی و حیوانی در هنر بصری اجتناب ورزید. و فرهنگ اسلامی نشات گرفته از ترکیب سنت های عربی با فرهنگ ایرانی و بیزانسی است. طول راسته اصلی در شهرهای کوچک و متوسط در حدود چند صد متر و در شهرهای بزرگ، بیش از یک کیلومتر بود و عرض بازارها بین پنج تا ده متر بوده است. بزرگترین و مستحکمترین قلعه هایی که در ایران بنا شده، متعلق به فرقه اسماعیلیه است. این قلعه ها در بلندی های رشته کوه های البرز بنا شده اند (مانند الموت، لمبسر، گردکوه، سارو و امامه). آغاز خانه سازی بشر همواره با اندیشه دفاع در برابر دشمنان همراه بوده است و قلعه ها مظاهر بارز اندیشه دفاعی انسان هستند.
پایگاه های نمایه کننده
در ساخت کاروانسراهای برون شهری از نقشه های چهار ایوانی، دو ایوانی، هشت ضلعی، مدور، کوهستانی و نوع کرانه خلیج فارس استفاده شده است. در احداث کاروانسراها مانند مساجد و مدارس بیشتر از طرح چهار ایوانی استفاده شده و اتاقهایی در اطراف حیاط، برای استفاده مسافران ساخته شده است. برخی از کاروانسراها با شیوه های آجر کاری، گچبری و کاشیکاری مزین شده اند(مانند رباط شرف خراسان، کاروانسرای سپنج شاهرود و مهیار اصفهان). خلافت اموی (۶۶۱-۷۵۰) ترکیب عناصر معماری بیزانس و معماری ساسانی ، اما معماری اموی معرفی ترکیبات جدید از این سبک های غربی و شرقی. طاق نعل اسبی به نظر می رسد برای اولین بار در معماری اموی، بعد از آن به تکامل به آن پیشرفته ترین شکل در آندولوس . معماری اموی به وسعت و تنوع دکوراسیون، از جمله موزاییک، نقاشی دیواری، مجسمه سازی و نقش برجسته حک شده با نقوش اسلامی مشخص شده است.